Методична робота

Участь в інтерактивному вернісажі педагогічних знахідок" Цифрова трансформація освітнього процесу: сучасна реальність Нової української школи"

Опублікування статті на тему

" Використання пісень та відеороликів у stem- освіті підвищення мотивації та активності учнів на уроках англійської мови.

ВИКОРИСТАННЯ ПІСЕНЬ ТА ВІДЕОРОЛИКІВ У STEM-ОСВІТІ: ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ТА АКТИВНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ 

Вікторія ОСТРОВСЬКА

вчитель англійської мови, кз ліцей "муніципальний колегіум"

 

Анотація. В статті досліджується вплив використання пісень та відеороликів у STEM-освіті на мотивацію та активність учнів під час вивчення англійської мови. В контексті сучасного освітнього середовища, де технології та STEM-підходи стають все більш важливими, поєднання цих елементів може виявитися ключовим для стимулювання якісного вивчення англійської мови. У статті проаналізовано методи застосування мультимедійних засобів як засобів стимулювання інтересу, розвитку комунікативних навичок та глибокого розуміння STEM-контенту. Результати дослідження свідчать про позитивний вплив використання відео та аудіо матеріалів на процес навчання англійської мови в контексті STEM-освіти.

Ключові слова: STEM-освіта, Англійська мова, мотивація, відеоролики, пісні, учні.                                        

 

Сучасний етап розвитку освіти характеризується поєднанням двох важливих аспектів: високотехнологічного STEM-навчання та вивчення іноземних мов, зокрема англійської. Виникає необхідність в пошуках інноваційних методів, які б сприяли ефективній інтеграції цих двох ключових напрямків. Однією з потенційно перспективних стратегій виявляється використання пісень та відеороликів в STEM-освіті як засобу, спрямованого на підвищення мотивації та активності учнів на уроках англійської мови.

Мета статті полягає у вивченні та оцінці впливу використання пісень та відеороликів на уроках англійської мови в контексті STEM-освіти. Завдання включають аналіз педагогічних підходів, результатів експериментів та досліджень, що стосуються застосування цих методів. Також визначено конкретні методи використання пісень та відеороликів як інструментів, сприяючи розвитку комунікативних навичок та поглибленому розумінню STEM-контенту.

Сучасна освіта ставить перед вчителями завдання стимулювати інтерес та активність учнів під час вивчення англійської мови, особливо в контексті STEM-освіти. Зростаюча важливість технологій та STEM-підходів вимагає розробки нових стратегій для забезпечення ефективного вивчення  англійської мови. Однак на даний момент існує дефіцит ефективних методів, спрямованих для підвищення мотивації та активності учнів, які можуть бути використані на уроках англійської мови в рамках STEM-освіти.

Постановка проблеми полягає у необхідності визначення оптимальних підходів до використання пісень та відеороликів як інструментів для підвищення інтересу, розвитку комунікативних навичок та сприяння глибокому розумінню STEM-контенту. Відсутність системного підходу до цієї проблеми обмежує можливості вчителів з вдосконалення методів навчання та знижує загальний рівень ефективності STEM-освіти в контексті вивчення англійської мови. Таким чином, пошук оптимальних рішень є важливою задачею для вдосконалення навчального процесу та підготовки учнів до вимог сучасного світу.

В останніх дослідженнях та публікаціях, було виявлено що STEM-навчання розвиває навички критичного мислення, дозволяє долати труднощі, з якими школярі стикаються під час навчання. Учні привчають діяти самостійно і разом з іншими, співпрацювати, висловлювати власну думку, слухати один одного.

Одним із перспективних видів навчання, який підвищує мотивацію для отримання знань, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей, створює умови для творчої самореалізації учнів вважається метод проектів.

Метод проектів – це метод, в основі якого лежить розвиток пізнавальних, творчих навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватись в інформаційному просторі, критично мислити. Сучасна освіта та майбутня кар’єра неможливі без досконалого знання англійської мови. [3, с. 1]

Основною метою вивчення англійської мови є розвиток комунікативних навичок, а також підтримка інтересу та мотивації до вивчення англійської мови. Щоб досягти цих цілей, необхідно, щоб зміст був тісно пов’язаний із реальним життям учнів, а матеріали мають бути адаптовані до різних стилів навчання. Це означає, що уроки повинні бути багаті різноплановою діяльністю. Пісні завдяки своєму характеру, веселому змісту та розслаблюючим властивостям впливають на розвиток мови дітей. Для учнів пісні, такі як популярні поп-рок пісні, традиційні та навчальні пісні, віршики та наспіви, є чудовим джерелом мови. Учні можуть не тільки вивчати та практикувати різні сегменти англійської мови за допомогою пісень, але й задовольняти специфічні особливості свого віку. Діти взагалі люблять пісні, а якщо пісні використовуються для вивчення мови, то діти їх сприймають із захопленням. Одним із ключових факторів є те, що діти не усвідомлюють того факту, що вони навчаються за допомогою пісень, і тому сприймають їх як приємну та веселу частину уроків англійської мови. Окрім цього, пісні служать хорошим джерелом вимови, інтонації та практики акценту, а також як практика навичок слухання та розвитку словникового запасу. [1, с. 41]

Комунікативна компетенція – це важлива навичка ефективно спілкуватися мовою, розуміти та використовувати її в різних життєвих ситуаціях. Однією з основних цілей на уроках англійської мови є розвиток компетенції. Мультимедійні ресурси та пісні можуть бути дуже корисними інструментами у досягненні цієї мети.

На даний час існують різні визначення комунікативної компетентності. Окремі вчені характеризують її як здатність правильно орієнтуватися в міжособистісному спілкуванні і відносно вільно брати участь у ньому. Ця здатність досягається за допомогою лінгвістичних знань, а також врахування традицій і звичаїв суспільства. Комунікативна компетентність в рідномовному середовищі набувається в процесі соціалізації дитини. [4, с. 8]

Використання мультимедійних засобів на уроках англійської мови для учнів може значно полегшити та зробити цікавішим навчання, а також розкрити безліч можливостей для поліпшення комунікативних навичок. Аудіо- та відеоматеріали дозволяють учням слухати носіїв мови та спостерігати за їхньою вимовою та жестами, що сприяє глибокому поглибленню в мову. Це сприяє розвитку слухових та вимовних навичок, а також кращому розумінню мови в контексті.

Простий приклад використання мультимедійних ресурсів може включати в себе тему "Тварини та їх звуки". Починаючи урок, вчитель може попросити учнів назвати тварин англійською мовою. Далі, він може показати відеопрезентацію з зображенням різних тварин та запросити дітей називати їх та розповідати про їхні звуки.

Після цього, можна використовувати аудіодоріжки із звуками цих тварин і попросити учнів вгадати, яка тварина видаватиме кожен звук. Короткі відеофрагменти з тваринами в дії також можна використовувати для розширення розмови та запитань від учнів про те, що вони бачать та чують.

Такий підхід робить навчання англійської мови більш природнім та ефективним, сприяє розвитку слухових та вимовних навичок, а також допомагає засвоювати нові слова та вирази в реальних ситуаціях. Використання мультимедійних ресурсів дає учням можливість бачити та чути англійську мову в дії, що робить процес навчання більш ефективним. [2, с. 2-4]

Використання пісень на уроках англійської мови є відмінним способом зацікавити учнів. Пісні створюють приємну атмосферу на уроці та заохочують учнів брати активну участь у навчальному процесі. Крім того пісні сприяють розвитку лексики, так як включають в себе різноманітні слова та фрази, що допомагають розширювати лексичний запас учнів. Виконуючи пісні, учні намагаються правильно вимовляти слова та фрази, що сприяє розвитку правильної вимови. У багатьох піснях, тексти містять різні граматичні структури, які можна вивчати та аналізувати. Тексти пісень допомагають учневі вдосконалити навички слухання та розуміння мови в контексті.

На уроках найкращим варіантом є наведення прикладів за допомогою засобів мультимедіа, бажано використовувати короткі відогфрагменти. Одним з ключових навчальних завдань може бути повторення лексики та розширення словникового запасу. Для досягнення цієї мети ідеально підходить короткий відеоролик тривалістю від 30 секунд до 1 хвилини, де представлені слова та вирази відповідної лексичної теми. Кращим варіантом буде якщо відео супроводжується музикою або англомовним текстом.

Для перегляду варто підготувати відповідні завдання, які можуть бути однаковими або дублюватися. Після перегляду учні обговорюють побачене у групах, застосовуючи словник або звертаючись за допомогою до викладача за необхідності.

Потрібно звернути увагу на вимову та інтонацію з текстом, надаючи можливість учням слухати людей, котрі спілкуються англійською мовою у діалогах, тощо. Використання мультимедійних ресурсів з англійськими піснями та супроводом тексту можуть полегшити їх розуміння для учнів.

Висновки дослідження підтверджують, що використання пісень та відеороликів на уроках англійської мови в контексті STEM-освіти має позитивний вплив. Учні виявляють більше зацікавлення, проявляють більшу активність та ефективно спілкуються. Використання цих методів сприяє розвитку комунікативних навичок та глибокому розумінню STEM-контенту.

Щодо перспектив, подальше дослідження може включати розширення методів, адаптацію для різних вікових груп та рівнів навчання, а також дослідження впливу використання мультимедійних засобів на навчання інших STEM-предметів. Важливим є також вивчення довгострокових ефектів, щоб оцінити сталість позитивного впливу на мотивацію та успішність учнів. Ці перспективи допоможуть поліпшити методи навчання та розширити розуміння ефективності використання пісень та відеороликів у STEM-освіті.

Список використаних джерел

1.    Nihada Delibegovic Dzanic, Alisa Pejic The Effect of Using Songs On Young Learners and Their Motivation for Learning English https://www.researchgate.net/publication/312054146_The_Effect_of_Using_Songs_On_Young_Learners_and_Their_Motivation_for_Learning_English

2.    Островська В. О. Вдосконалення комунікативної компетенції учнів молодшої школи шляхом використання мультимедійних ресурсів та пісень на уроках з англійської мови

Вдосконалення комунікативної компетенції учнів молодшої школи шляхом використання мультимедійних ресурсів та пісень на уроках з англійської мови | Стаття. Англійська мова (vseosvita.ua)

3.    Яріш А. А. Впровадження елементів Стем ОСВІТИ на уроках англійської мови. Метод проектів в системі STEM-освіти.

Стем освіта на уроках англійської мови. (naurok.com.ua)

4.    Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови

 https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/posibnyk-ponomarova.pdf

 

Методична стаття 2023-2024 р.

Островська В. О.

Вчитель англійської мови

КЗ Ліцей "Муніципальний колегіум"

Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

ostrovvika7@gmail.com

Вдосконалення комунікативної компетенції учнів молодшої школи шляхом використання мультимедійних ресурсів та пісень на уроках з англійської мови

Анотація: В цій статті розглянуто, як активізувати пізнавальну діяльність в процесі вивчення англійської мови для дітей у молодших класах. У статті вказано, як використання відео, аудіо та пісень може зробити навчання цікавим і корисним. 

Ключові слова: мультимедійні ресурси, пісні, молодша школа, комунікативна компетенція, урок.


Вступ. Навчання іноземній мові є важливою складовою сучасної освіти, і ця задача актуальна для учнів молодших шкіл. Вивчення англійської мови на ранніх стадіях освіти може бути захоплюючим і водночас важливим етапом в розвитку мовленнєвих та комунікативних навичок дітей. Один із сучасних методів, що допомагає зробити навчання більш цікавим та ефективним - це використання мультимедійних ресурсів та пісень на уроках англійської мови. У цій статті розглянуто, як такий підхід може сприяти вдосконаленню комунікативної компетенції учнів молодшої школи.

Мета роботи. Дослідження та демонстрація способів вдосконалення комунікативної компетенції учнів молодшої школи на уроках англійської мови за допомогою інтеграції мультимедійних ресурсів та використання пісень. У статті розглядаються переваги цього підходу та надаються конкретні рекомендації для його впровадження у навчальний процес.

Виклад основного матеріалу. Комунікативна компетенція - це важлива навичка ефективно спілкуватися мовою, розуміти та використовувати її в різних життєвих ситуаціях. Однією з основних цілей на уроках англійської мови є розвиток цієї компетенції в учнях. Мультимедійні ресурси та пісні можуть бути дуже корисними інструментами у досягненні цієї мети.

На даний час існують різні визначення комунікативної компетентності. Окремі вчені характеризують її як здатність правильно орієнтуватися в міжособистісному спілкуванні і відносно вільно брати участь у ньому. Ця здатність досягається за допомогою

лінгвістичних знань, а також врахування традицій і звичаїв суспільства. Комунікативна компетентність в рідномовному середовищі набувається в процесі соціалізації дитини. [2]

Основною метою вивчення англійської мови є розвиток комунікативних навичок, а також підтримка інтересу та мотивації до вивчення англійської мови. Щоб досягти цих цілей, необхідно, щоб зміст був тісно пов’язаний із реальним життям учнів, а матеріали мають бути адаптовані до різних стилів навчання. Це означає, що уроки повинні бути багаті різноплановою діяльністю. Пісні є прикладами таких занять, які завдяки своєму характеру, веселому змісту та розслаблюючим властивостям впливають на розвиток мови дітей. Для молодих учнів пісні, такі як популярні поп-рок пісні, традиційні та навчальні пісні, віршики та наспіви, є чудовим джерелом мови. Учні можуть не тільки вивчати та практикувати різні сегменти англійської мови за допомогою пісень, але й задовольняти специфічні особливості свого віку. Діти взагалі люблять пісні, а якщо пісні використовуються для вивчення мови, то діти їх сприймають із захопленням. Одним із ключових факторів є те, що діти не усвідомлюють того факту, що вони навчаються за допомогою пісень, і тому сприймають їх як приємну та веселу частину уроків англійської мови. Окрім цього, пісні служать хорошим джерелом вимови, інтонації та практики акценту, а також як практика навичок слухання та розвитку словникового запасу. [1]

Використання мультимедійних ресурсів на уроках англійської мови для молодших учнів може робити навчання більш доступним та цікавим, а також відкрити безмежні можливості для покращення комунікативних навичок. Зокрема, аудіо- та відеоматеріали дозволяють учням слухати носіїв мови та спостерігати за їх вимовою та жестами, що дозволяє їм буквально "зануритися" у вивчення мови. Це сприяє розвитку навичок слухання і вимови, а також розумінню мови в контексті. 

Один з простих прикладів застосування мультимедійних ресурсів на уроці може бути пов'язаним із вивченням теми "Тварини та їх звуки".

На початку уроку вчитель може запитати учнів, яких тварин вони знають англійською мовою. Потім він може показати відеопрезентацію із зображенням різних тварин та попросити дітей назвати їхні назви та відповісти, які звуки ці тварини видають.

Далі можна включити аудіодоріжки зі звуками цих тварин і попросити дітей вгадати, яка тварина видає кожний звук. Можна включати короткі відеофрагменти з тваринами в дії і попросити дітей розповісти про те, що вони бачать та чують.

Такий підхід робить навчання англійської мови більш природнім та ефективним, допомагає розвивати навички слухання і вимови, а також допомагає засвоювати нові слова та вирази в контексті реальних ситуацій. 

Саме завдяки мультимедійним ресурсам учні можуть бачити і чути англійську мову в дії, що робить навчання більш природнім та ефективним.

Використання пісень на уроках англійської мови є відмінним способом зацікавити учнів молодших шкіл. Пісні створюють приємну атмосферу на уроці та заохочують учнів брати активну участь у навчальному процесі. Крім того пісні сприяють розвитку лексики, так як включають в себе різноманітні слова та фрази, що допомагають розширювати лексичний запас учнів. Виконуючи пісні, учні намагаються правильно вимовляти слова та фрази, що сприяє розвитку правильної вимови. У багатьох піснях, тексти містять різні граматичні структури, які можна вивчати та аналізувати. Тексти пісень допомагають учневі вдосконалити навички слухання та розуміння мови в контексті.

Під час уроків найкращим варіантом є використання коротких відеофрагментів з англійськими текcтами та діалогами. 

Однією з навчальних задач, яку можна вирішувати за допомогою відео, є повторення лексики і розширення словникового запасу. Для цього підійде будь-який уривок від 30 секунд до 1 хвилини, в якому представлені предмети, дії або характеристики з відповідної лексичної теми. Бажано, щоб уривок супроводжувався музикою або англомовним текстом. Якщо немає можливості отримати такий відеозапис, можна записати уривок з текстом на рідній мові, прибравши звук. До такого перегляду можна підготувати і певні завдання. Завдання не обов'язково повинні бути різними, вони можуть дублюватися. Учні дивляться уривок, де представлена певна тема (професії, кольори, люди, які вчиняють різні дії). Потім обговорюють в групах побачене. При необхідності вони можуть користуватися словником або звертатися за допомогою до викладача. [3]

Потрібно звернути увагу на вимову та інтонацію з текстом, надаючи можливість учням слухати людей, котрі спілкуються англійською мовою у діалогах, тощо. Використання мультимедійних ресурсів з англійськими піснями та супроводом тексту можуть полегшити їх розуміння для учнів молодших шкіл.

Висновок. Мультимедійні ресурси та пісні на уроках англійської мови допомогають зробити навчання цієї мови більш ефективним та цікавим для учнів молодших шкіл.  Треба надавати можливість активізовуватися учням під час вивчення англійської мови. Саме ці інноваційні методи сприяють розвитку комунікативної компетенції, лексики, вимови. 

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Nihada Delibegovic Dzanic, Alisa Pejic The Effect of Using Songs On Young Learners and Their Motivation for Learning English. URL: https://www.researchgate.net/publication/312054146_The_Effect_of_Using_Songs_On_Young_Learners_and_Their_Motivation_for_Learning_English (Дата звернення: 02.10.2023)

2. Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови: методичний посібник/ Пономарьова К. І. – Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2020 - 88 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/posibnyk-ponomarova.pdf (Дата звернення: 02.10.2023)

3.  Н. О. Пшеняннікова, Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, УДК [373. 016: 811. 111], 2012 - 9 c. URL: http://nvd.luguniv.edu.ua/archiv/NN17/12pnouam.pdf (Дата звернення: 02.10.2023)


Використання інноваційних технології навчання на уроках англійської мови 

Поява нових викликів часу змушує відповідати на них модернізацією шкільної освіти. Ці виклики породжують нові вимоги до освіти та її результататів і тому вимагають розробки нового покоління освітніх стандартів. Основна мета освіти – виховання, соціально- педагогічна підтримка становлення і розвиток високоморального, відповідального, творчого, ініціативного, компетентного громадянина України. Ефективність навчально – виховного процесу повинна забезпечуватися інформаційно – освітнім середовищем – системою інформаційно-освітніх ресурсів та інструментів, що забезпечують умови реалізації основної освітньої програми освітньої установи.

Вчитель іноземної мови навчає дітей способам мовленнєвої діяльності, тому ми говоримо про комунікативну компетентність як одну з основних цілей навчання іноземних мов. На думку Є.І. Пассова, автора комунікативного методу, комунікативність передбачає мовну спрямованість навчального процесу, яка полягає не стільки в тому, що переслідується мовна практична мета, скільки в тому, що шлях до цієї мети є саме практичне користування мовою. Щоб сформувати в учнів необхідні вміння та навички в тому чи іншому виді мовленнєвої діяльності, а також лінгвістичну компетенцію на рівні, визначеному програмою і стандартом, необхідна активна усна практика для кожного учня. Щоб сформувати комунікативну компетенцію поза мовного оточення, недостатньо наситити урок умовно – комунікативними або комунікативними вправами, що дозволяють вирішувати комунікативні завдання. Важливо надати учням можливість мислити, вирішувати будь-які проблеми, які породжують думку, міркування над можливими шляхами вирішення цих проблем, з тим, щоб діти акцентували увагу на змісті свого висловлювання, щоб у центрі уваги була думка, а мова виступала у своїй прямій функції – формування і формулювання цих думок.

Сучасні інноваційні форми навчання характеризуються високою комунікатівною можливістю и активним включенням учнів у навчальну діяльність, активізують потенціал знань и умінь навічок говоріння та аудіювання, ефективно розвивають навички комунікативної компетенції у школярів. Це спріяє адаптації до сучасних соціальних умов, так як суспільству потрібні люди, які швидко орієнтуються в сучасному світі, самостійні та ініціативні, что досягають успіху у своїй діяльності. В основі будь-якої інноваційної діяльності лежить творчий початок. Творча діяльність передбачає розвиток емоційної та інтелектуальної сфер особистості. Це одне з головних завдань сучасного освітнього процесу. Навчальна діяльність у школі вимагає застосування конкретних технологій, які забезпечують вирішення даної задачі. Такими є інноваційні форми навчання: рольова гра, метод проекту, драматизація, ІКТ, скайп -технології. Основне завдання полягає у виборі методів стимулювання активної пізнавальної діяльності учнів, реалізації творчого потенціалу кожного учасника інноваційної діяльності. Мета цієї роботи полягає у виявленні можливостей інноваційних форм навчання, у підвищенні результативності навчання, розвитку креативних здібностей школярів на уроках англійської мови.

Відповідно до поставленої мети визначено такі завдання:

  • Застосування інноваційних технологій на уроках англійської мови як засіб підвищення результативності навчання та розвитку креативності ;
  • Розгляд розвитку творчої діяльності на уроках англійської мови за допомогою різних інновацій: проектів, рольових ігор, драматизації, використання ІКТ.

Інноваційна діяльність – це одна з найбільш доступних і ефективних форм розвитку навичок комунікативної компетенції у школярів, що створює умови для соціалізації особистості та розвитку її самостійності, креативності та активності. Важливим компонентом є створення комфортних психологічних умов, в яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Проектна технологія. Технологія, яка стимулює інтереси школярів і розвиває бажання вчитися, пов’язана з виконанням різного роду проектів. Використання цієї технології дозволяє передбачати всі можливі форми роботи в класі: індивідуальну, групову, колективну, які стимулюють самостійність і творчість дітей.

Виконання проектних завдань дозволяє школярам бачити практичну користь вивчення іноземної мови, наслідком чого є підвищення інтересу і мотивації до вивчення даного предмета. Значно активізується діяльність учнів на уроці і в позаурочний час. Навіть слабкі учні виявляють інтерес до мови під час виконання творчих завдань. Виконуючи завдання проекту, учні отримують можливість практично застосувати знання з іноземної мови. Школярі самі знаходять необхідну інформацію, що містить цінний країнознавчий, лексичний, граматичний матеріал, використовуючи для цих цілей не тільки матеріал підручника, але й інші джерела інформації. У пошуках інформації учні активно використовують журнали для тих, хто вивчає англійську мову.

ІКТ – технології. Традиційній системі освіти поступається місцем нові інформаційно-комунікативні технології ( ІКТ). На сьогоднішній день знання однієї або декількох іноземних мов є одним із пріоритетів сучасної освіти. Знання іноземних мов, володіння сучасними інформаційними технологіями значною мірою допомагають стати інтелектуальним, високоосвіченим членом суспільства, тому знання і оволодіння ІКТ компетентністю стає обов’язковим для підростаючого покоління і вчителя – для найбільш ефективної організації навчального процесу при оволодінні іншомовною культурою.

Комп’ютер у навчальному процесі стає незамінним засобом розвитку, виховання, формування комунікативних здібностей учнів.

В даний час наші учні вже протягом декількох років виконують проекти на комп’ютері в різних програмах. Хочеться відзначити, що проекти дітей удосконалилися тим, що раніше це були просто слайди з інформацією і картинками або фотографіями, а зараз це вже справжні барвисті і цікаві фільми – ролики, якщо можна так сказати. У презентаціях учні використовують ефекти анімації, слайд -шоу, зняті ролики, гіпер- посилання, музичний супровід. У створенні проектів зацікавилися і батьки учнів, також активно стали брати участь у створенні проектів.

   Використання інноваційних технологій навчання дозволяє створити принципово нову інформаційну освітнє сферу, що надає широкі можливості для навчальної діяльності, підвищує мотивацію, розвиває самостійність, забезпечує індивідуалізацію та диференціацію освітнього процесу, сприяє модернізації традиційної системи навчання. Розв’язання цього завдання можливе за умови зміни педагогічних методик і впровадження інноваційних технологій.

    Робота в такому напрямку є досить ефективна у навчанні дітей іноземної мови різних вікових груп. З певністю,  можу стверджувати те, що як саме з перших уроків вчитель зацікавить учнів до вивчення англійської мови і сприятиме всебічному розвитку дитини , такий і буде його кінцевий результат. І якщо він не викличе інтерес в учня з перших днів, то ця дитина, назавжди залишиться глухою, байдужою до вивчення іноземної мови; буде жити без радощів пізнання і відкриття чогось нового і невідомого під час уроків англійської мови. Зі свого досвіду, можу твердо стверджувати, що процес навчання – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня. Він потребує напруженої розумової роботи дитини та її власної активної участі.
Шукаючи нових технологій навчання і виховання, працюючи творчо, знаходячись в
постійному пошуку нових форм та методів проведення уроків, можна досягти значних успіхів на педагогічній ниві, стати дійсно хорошим вчителем, мудрим, знаючим, відданим своїй роботі і дітям.


Сьогодні в центрі уваги – учень, його особистість, неповторний внутрішній світ. Тому основна мета сучасного вчителя – вибрати методи та форми організації навчальної діяльності учнів, які оптимально відповідають поставленій меті розвитку особистості. Інноваційні форми навчання сприяють організації та активізації навчальної діяльності школярів, підвищують результативність навчання, створюють сприятливий мікроклімат на уроках англійської мови.

Список використаної літератури

  1. Бовтенко М.А. Компьютерная лингводидактика: Учебное пособие. М.:Флинта, 2005
  2. Борзова Е.В. Парная и групповая работа на уроках иностранного языка в старших классах / Е.В.Борзова // Язык. Речь. Коммуникация. – 2000. – Вып.4. – С.4-15.
  3. Выготский Л. С. Педагогическая психология. — М., 2005.
  4. Кабинет иностранного языка /под ред. Е.С. Полат М.:Гуман. изд. Центр ВЛАДОС, 2003
  5. Карамышева Т.В. Изучение иностранных языков с помощью компьютера: в вопросах и ответах. СПб.2000
  6. Ляудис В. Я. Инновационное обучение и наука. — М., 1992.
  7. Ляудис В. Я. Инновационное обучение: стратегия и практика. —М., 1994
  8. Инновационные подходы к обучению иностранным языкам как основа реализации ФГОС второго поколения http://www.surwiki.ru/wiki/index.php/
  9. Сластенин В. А., Подымова Л. С. Педагогика: инновационная деятельность. — М., 1997.
  10. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка / Е.С.Полат // Иностр. языки в школе. – 2000. – N 2. – С.3-10; N 3. – С.3-9.
  11. Преподавание иностранного языка в ХХI веке: проблемы и перспективы: Материалы Всерос. науч.-практ. конф. – М., 1998. – 120 с.
  12. Чусовская И.В. Компьютер в обучении иностранным языкам / И.В.Чусовская // Информатика и образование. – 2000. – N 9. – С.35-36.


Сучасні методи вивчення граматики англійської мови у середній школі.

 «Сучасні методи вивчення граматики англійської мови у середній школі.» Статус іноземної мови як освітньої галузі піднято на високий рівень.  Таким чином предмет «іноземна мова» у силу своєї специфіки має більші можливості, ніж інші предмети шкільного циклу. У навчанні англійської мови граматика займає важливе місце, це свого роду «каркас», на якому базується лексика. Навчання граматики і правильного оформлення висловлювання, а також розпізнавання граматичних форм у мові та письмі відбувається за допомогою формування граматичних навичок.

Граматика є невід'ємною частиною всіх видів мовленнєвої діяльності, формування, вдосконалення і розвиток яких і є основним завданням навчання іноземним мовам. Вивчення іноземних мов складається з кількох аспектів. Одним з аспектів є граматика. Навчання граматиці - один з найважливіших аспектів навчання іноземної мови, так як повноцінна комунікація не може відбуватися за відсутності граматики.

Немає сумніву, що знання граматичних правил необхідно для успішного володіння мовою. Але незмінним є питання останніх років - чи повинен учитель навчати правилам у вправах або краще учням інтуїтивно освоювати граматику в процесі комунікативної діяльності, замість того щоб вивчати її через спеціальні вправи, спрямовані на засвоєння того чи іншого правила. Особливо важливо це на середньому етапі, коли учні володіють достатнім лексичним матеріалом  і у них закладається алгоритм засвоєння іноземного мовного матеріалу. Успішне оволодіння іноземною мовою на уроці відбудеться тільки в тому випадку, якщо організувати навчальний процес так, щоб учні як можна точніше імітували умови  реального мовного спілкування. Засвоєння граматики викликає багато труднощів, які ускладнюються граматичними термінами і правилами та нескінченним рядом винятків. Тому виникла необхідність у навчальних вправах, які направлені на комунікацію. Часто викладання граматики обмежується сухими таблицями, заучуванням конструкцій, однотипними вправами. Велика кількість термінів ускладнює навчання. Не завжди чергуються форми роботи, що викликає пасивну діяльність учнів.

При формуванні англомовної граматичної компетентності учнів середньої школи  набувають такі ключові  принципи, як принцип свідомості, активності, проблемності, взаємозв’язку навчання та життя, систематичності і послідовності, особистісно орієнтованої спрямованості навчання.

 

Теоретичні основи вивчення сучасних підходів до засвоєння граматики англійської мови у середній школі.

Визначення поняття «сучасні методи» і обґрунтування доцільності впровадження сучасних методів вивчення граматики у середній школі.

Навчання граматиці – одне з найважливіших аспектів навчання мови, оскільки повноцінна комунікація неспроможна відбуватися за відсутності граматики. Щоб сформувати розумний підхід до вивчення граматики англійської мови треба усвідомити, що навіть ідеальне знання граматики не дає повноцінного знання мови, але повноцінне знання мови включає в себе знання граматики. Людина набагато легше і швидше запам’ятовує усвідомлену інформацію, яка має логічну структуру.

Англійська граматика – це набір зв’язків, за допомогою яких ви можете швидше та успішніше усвідомлювати та засвоювати новий практичний матеріал. Комунікативна ціль навчання граматики дозволяє сформувати основну вимогу щодо об’єму граматичного матеріалу, який необхідно засвоїти: він повинен бути достатнім для користування мовою як засобом спілкування і реальним для засвоєння в межах програми.

Існує багато методів навчання граматиці англійської мови. Що ж таке методи навчання? Методи навчання- це способи цілеспрямованої двосторонньої взаємодії вчителя і учнів, спрямованої на розв’язання навчально-виховних завдань.

Для того щоб зацікавити учнів під час викладання граматики, треба розробити цікаві методи,  які допоможуть учнім зрозуміти матеріал із задоволенням та без значного навантаження. Такі методи можна назвати сучасними. Сучасні методи- це методи, які сприяють розкриттю  учнівських здібностей, розвитку логічного мислення, виховують людські цінності в учнів середньої школи, виховують сучасного громадянина, який готовий до реалій сьогодення.

Треба враховувати те, що граматичний матеріал має бути організований функціонально, а саме: граматичні явища повинні органічно поєднуватись з лексичними , при навчанні правильній побудові та структурі речень потрібно брати до уваги також їх зміст та тематику, яка близька учням конкретної вікової категорії. Граматичні навички повинні формуватися як на рівні окремих структур, так і на рівні зв’язного діалогічного та монологічного мовлення. Це дозволяє тренувати граматичні структури не лише відокремлено, а й в тематичному зв’язку.

У своїй роботі я використовую такі методи:

 - методи спрямовані на формування свідомості, переконань, поглядів та усного мовлення,  використовуючи певні граматичні структури ( діалог, розповідь, диспут, міркування);

 -  методи закріплення та тренування засвоєння граматичних структур;

 - методи заохочення та стимулювання учнів ( турніри, ігри, змагання);

 - методи контролю ( анкетування, тестові завдання, ).

 - метод самостійного вивчення граматичних явищ учнями під керівництвом вчителя.

Для того щоб підібрати правильний метод навчання граматики, треба зрозуміти, що приваблює саме цих учнів та врахувати вікові особливості школярів.

Для учнів молодшого шкільного віку особливо важливого значення набуває формування мовної компетенції, оскільки згідно з програмою граматичні структури в початковій школі мають засвоюватися без пояснення правил, шляхом сприймання мовленнєвих зразків у комунікативних ситуаціях з подальшим багаторазовим уживанням цих структур. Засвоєння граматики зумовлює труднощі в учнів молодших класів, тому граматичні структури англійської мови варто надавати дітям у  формі, яка для них є близькою і цікавою, з використанням наочності. Також дуже часто сприятливими умовами для засвоєння граматичних структур використовуються навчальні ігри ( ігри-конкурси, рольові ігри, рухливі ігри, змагання).

У середньому шкільному віці з’являються сприятливі умови для засвоєння граматики: добра пам’ять, доволі високий розвиток логічного мислення, здатність до систематизації знань, стійка увага. Водночас у багатьох учнів середніх класів знижується мотивація до навчання, на учнів також негативно впливає перенавантаження іншими предметами. За таких умов вчителю важко спиратися на позитивні аспекти розвитку підлітків: залучати їх до осмислення  граматичних положень, порівняння вивчених явищ, формулювання відповідних висновків.

Під час навчання підлітків вчитель змушений протидіяти зниженню інтересу учнів до навчання. Особливо важливо створювати на заняттях  умови для самовираження підлітків та спілкування між ними англійською мовою. Найращими завданнями тут можуть бути такі : розповісти про свою улюблену музичну групу, побудуйте з однокласником діалог на певну тему( проблеми молоді, мої захоплення, мій улюблений фильм).

У старших класах продовжується переакцентація інтересів учнів у бік навчання, у старшокласників погіршується пам’ять, це пов’язано з фізіологічними процесами, з різноманітністю захоплень і навчальними навантаженнями.

Тому вчителю важливо давати учням більше самостійності, забезпечувати можливість творчого підходу до розв’язання навчальних завдань. На цьому етапі доцільно заучування граматичних правил.

На уроках англійської мови  необхідно частіше підіймати теми, які хвилюють учнів цієї вікової категорії, дуже важливою є регулярна перевірка запам’ятовування вивченого матеріалу.

Отже, підсумовуючи вище викладений матеріал, можна зауважити, що результативність навчання граматики англійської мови значною мірою залежить від знання вчителя і врахування під час навчання вікових особливостей учнів.

 Визначення основних сучасних методик, що застосовують нестандартні підходи до вивчення граматики англійської мови.                                           

Рівень опанування учнями граматики англійської мови залежить передусім від домінуючого у школі « ставлення» до неї самих учителів. За останні роки спостерігається тенденція до його погіршення. Це пов’язано із переважанням комунікативного підходу до вивчення англійської мови.

Виходом із цієї ситуації може бути збільшення навчального часу на вивчення граматичного матеріалу, його закріплення і систематизація у процесі навчальної комунікативної мовленнєвої діяльності. Для покращення знань учнів з граматики учителю доцільно:

-        постійно мати у класі таблиці та інші короткі записи послідовності назв основних розділів короткого курсу практичної граматики, тих положень і правил, які найскладніше засвоюються школярами; частіше звертатися до них у процесі занять;

-        обов’язково пов’язувати нові позиції з раніше вивченими, наголошуючи на нехарактерних особливостях;

-        під час викладу нового граматичного матеріалу відокремлювати його основний зміст, уникати численних варіантів, винятків,деталей.

Існує багато сучасних методик вивчення граматики англійської мови. Це методики, які поступово починають використовуватися у середній школі, щоб змінити ставлення учнів до « нудної» граматики. Таких методик дуже багато і всі вони мають свою користь при вивченні англійської мови. Ці методики не відкидають традиційний підхід, однак висвітлюють новий підхід у вивченні мови. Така, наприклад, метод Робіна Каллана. Цей метод був відкритий ще в 60 роки ХХ століття, але і зараз дуже популярний. Основні положення цього методу:

1. Вивчення мови відбувається, як у дитинстві, – спочатку запам’ятовуються нові слова, потім будуються речення, згодом практикується читання, а потім – написання.

2. Впродовж занять розмова ведеться виключно англійською мовою, тож учні не перекладають речення в голові з рідної мови, а формулюють їх відразу англійською.

3. Процес навчання передбачає певну систему подання нового та повторення вже пройденого матеріалу, що забезпечує надзвичайно ефективне засвоєння та розвиває рефлексивну реакцію.

Методика Раймонда Марфі. В методиці Марфі головний акцент при вивчені іноземної граматики припадає на прості вправи та ілюстрації.

1. За посібниками Марфі можна працювати як самостійно, так і з викладачем.

2. Запам’ятовуються цілі лексичні конструкції, що сприяє не лише опануванню граматики, але й розширенню словникового запасу.

3. Граматичні правила ілюструються зручними та зрозумілими схемами.

Методика Олександра Драгункіна.

Особливості методики Олександра Драгункіна:

1. Цілісність. Розглянуто практично всі основні теми граматики.

2. Створено альтернативну граматику, яка відрізняється простотою розуміння.

3. Висока швидкість засвоєння матеріалу: 10-20 днів зазвичай вистачає на засвоєння всього курсу. Надалі передбачається самостійна робота.

4. Принципове значення має виникнення розуміння, чому потрібно побудувати фразу так, а не інакше.

5. З першого ж заняття будуються речення будь-якого рівня складності.

6. Мета – закласти базу. Потім відбувається нарощування: збільшення словникового запасу, вдосконалення граматики і т.д.

Нестандартні методи вивчення англійської мови потрібно використовувати поряд з традиційними. Це новий погляд на навчання комунікативних навичок, іншомовної компетенції, на опанування іноземною лексикою та граматикою. А все нове в сучасній іноземній освіті має місце бути. При вивченні граматики англійської мови варто дотримувати декількох принципів:

Принцип наочності забезпечується у навчальному процесі  створенням відповідних умов для чуттєвого сприйняття іншомовного оточення. Розрізняють слухова (кінофільм, відеофільм) та зорова наочність формі тексту, малюнків, фотографій, схем, карт).

Принцип посильності передбачає ретельний відбір навчального матеріалу і видів вправ з цим матеріалом з урахуванням рівня підготовки учнів: завдання мають бути зрозумілими, необхідно враховувати рівень володіння англійською мовою, для того, щоб поставлене завдання було успішно виконане учнями.

Принцип міцності забезпечується у навчальному процесі шляхом підвищення змістовності навчального матеріалу, здійснення яскравого першого яскравого знайомства з новим матеріалом для створення живих образів, пошуку конкретних асоціацій, мобілізація мислення і почуттів,які сприяють запам'ятовуванню.

Принцип свідомості - один із головних принципів. Передбачає відбір навчального мовного та мовленнєвого матеріалу, який забезпечує розвиток пізнавальних здібностей учнів.

Принцип індивідуалізації- реалізовується у навчальному процесі з англійської мови шляхом урахування індивідуально-психологічних особливостей учня,які значно впливають на успішність оволодіння  мовленнєвою діяльністю.

В середніх навчальних закладах вивчаються не всі граматичні явища англійської мови, а спеціально відібраний граматичний мінімум, який складається з активного граматичного мінімуму та пасивного граматичного мінімуму. Для вираження власних думок іноземною мовою учень має оволодіти тими граматичними структурам, які входять до активного  граматичного мінімуму. До пасивного граматичного мінімуму входять такі граматичні структури, якими учні можуть не користуватися для вираження своїх думок, але які потрібні для сприймання і розуміння мовлення. Щоб сприймати і розуміти думки інших людей, необхідно володіти як активним, так і пасивним граматичним мінімумом.

Граматичні навички мовлення, як і всі інші навички мовлення, повинні характеризуватися такими ознаками як автоматизованість, гнучкість та стійкість і формуватися поетапно.

Формування граматичних навичок слід здійснювати поетапно з урахуванням функціонування граматичних структур у мовленні. Доцільно виділяти три основні етапи формування граматичної навички у продуктивному мовленні: 1) ознайомлення і первісне закріплення; 2) тренування; 3) застосування.

Ознайомлення з новим граматичним матеріалом для продуктивного засвоєння найчастіше здійснюється в навчально-мовленнєвих ситуаціях, які пред’являються усно або в процесі читання під керівництвом учителя.

Тренування граматичного матеріалу здійснюється на основі імітаційних, підстановчих, трансформаційних вправ.

Імітаційні вправи передбачають повторення граматичної структури без змін, контрастне повторення, списування тексту або підкреслювання граматичних орієнтирів.

 Підстановчі вправи застосовуються для закріплення граматичного матеріалу, вироблення мовних автоматизмів у застосуванні граматичної структури в аналогічних ситуаціях.

Трансформаційні вправи забезпечують формування навичок комбінування, заміни, скорочення, розширення заданих граматичних структур у мовленні.

Застосування граматичного матеріалу у мовленні слід здійснювати шляхом а) активізації нової граматичної структури у складі діалогічних і монологічних висловлювань в ситуації спілкування; б) різних видів переказу змісту почутого чи прочитаного тексту; в) застосування різних типів граматичних структур у підготовленому мовленні; г) включення у бесіду освоєного граматичного матеріалу в нових ситуаціях, що передбачають поперемінне протиставлення граматичних структур; д) бесіди за змістом прочитаного чи почутого тексту, що передбачає вільне протиставлення граматичних структур; е) організація і проведення різних видів граматичних ігор.

Деякі аспекти англійської граматики дуже складно вивчити методом традиційної зубріння. Потрібно докласти чимало зусиль, щоб змусити себе зосередитися на тексті або таблиці. Набагато цікавіше і ефективніше вивчати англійську мову в ігровій формі.

Отак одним із шляхів зацікавлення учнів є гра. Більшість дослідників вважають, що ігри, які проводяться на уроках англійської мови, можна диференціювати за такими показниками: а) за змістом і цілями (мовні, мовленнєві); б) за типом завдань (оперативні, тактичні, стратегічні); в) за кількістю учасників (індивідуальні, парні, групові, фронтальні); г) за рівнем складності (прості, складні, моноситуативні, поліситуативні); д) за рівнем складності інтелектуальної діяльності (ігри на впізнавання, репродуктивні ігри, репродуктивно-варіативні, творчі ігри); ж) за способом, характером, формою проведення (письмові, усні, рухливі, предметні, функціональні, рольові, імітаційні, ігри-змагання).

Саме ігрові види роботи дають змогу учням засвоювати грамматику англійської мови легше, швидше і веселіше. Граматичні ж ігри мають на меті створити природну ситуацію для вживання мовного зразка, під час якої діти вчитимуться використовувати у своєму мовленні слова та словосполучення, які містять певні граматичні труднощі, розвивати мовленнєву активність і самостійність молодших школярів, вживати граматичні конструкції, тренувати дітей у вживанні дієслівних форм, вчити учнів утворювати стверджувальні, питальні та заперечні речення.

Існує  класифікація граматичних ігор М. Патана:

Фізичні (physical) або традиційні ігри (traditional games), як правило – ігри, у ході яких використовуються картки або дошка. У таких іграх учні застосовують знання з різних аспектів граматики, зокрема правопису. Наприклад, учню пропонується речення з пропусками, які потрібно заповнити словами певної частини мови чи певною граматичною структурою. В іншому випадку учням надається можливість заповнити пропуски так, щоб створити незвичайні речення.

Цифрові граматичні ігри (Digital grammar games), з одного боку дуже подібні до традиційних, але можуть включати деякі аспекти цифрових технологій, що пропонують нагороду гравцю за використання мови з метою вирішення проблем різноманітними способами .

Наприклад, цифрова гра може дозволити гравцям боротися зі створіннями за допомогою відтворення правильного правопису слів, тобто складаючи слова із літер. Чим довше буде складене слово, тим сильніший буде удар. Від сили удару залежить отримане пошкодження. До такого типу належать ігри «Bookworm Adventures», «BookWorm Deluxe», «Letter Quest: Grimm's Journey». Цифрові граматичні ігри (Digital grammar games) можуть відбуватися на уроках англійської мовиза умови досконалого матеріально-технічного забезпечення кабінету.

Безперечно застосування гри є ефективним методом навчання, проте вона має свої переваги та недоліки. Серед переваг, які пропонують граматичні ігри слід зазначити такі:

1. гра урізноманітнює навчальну діяльність, водночас мотивує, стимулює, розважає та зменшує стомлюваність;

2. отримання навчальної інформації та її засвоєння стає легшим і ефективнішим, завдяки невимушеній і ненапруженій атмосфері, що створюється у процесі гри;

3. ігри також забезпечують елемент конкуренції, яка підвищує ефективність навчання, а боязким і нерішучим учням допомагає висловити власний погляд, проявити себе;

4. під час гри учні можуть набути особливого досвіду, який був би неможливим за традиційних видів занять;

5. граматичні ігри практично розвивають навички читання, письма, аудіювання та усного мовлення.

6. ігри дозволяють учням працювати по одному, в групах, командах, щоб конкурувати один з одним або співпрацювати, щоб виробити стратегію, думати по-іншому, порівнювати і обмінюватися знаннями, думками, вчитися в інших, працювати в менш напруженій і більш продуктивній атмосфері .

Проте ігри, як і будь-який метод, який застосовується в методиці навчання , мають й певні недоліки:

1. По-перше, не всі ігри можуть досягти певних педагогічних цілей.

2. По-друге, гра – веселий вид діяльності, що включає в себе багато невимушеної і неформальної взаємодії між учнями та вчителями, тому деякі вчителі можуть розглядати її як непродуктивну і даремну роботу.

3. Знання і навички, отримані під час гри, можуть бути недостатньо сформовані. Часто буває, що учень під час неігрової ситуації не може вирішити завдання, хоча нещодавно під час гри успішно з ним впорався.

4. У дітей, які звикли тільки до ігрових прийомів навчальної діяльності, не виробляються навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, які необхідні для самоосвіти і саморозвитку особистості .

Тим не менш, коли гра гарно продумана, доречна, проведена стратегічно і вміло, навчання за допомогою цього методу може бути більш ефективнішим, ніж навчання за допомогою традиційних методів навчання. Розуміння переваг застосування граматичних ігор може допомогти вчителю вирішити, чи варто використовувати ці ігри на своєму уроці.

При цьому слід враховувати такі вимоги:

1) проведення гри має відбуватись із використанням знайомої лексики;

2) у ході гри має враховуватись відображення найбільш типового випадку вживання граматичного явища;

3) у зміст гри має бути включено тільки одне граматичне явище;

4) ігри повинні відповідати тому матеріалу, який буде використаний у вправах.

Про навчальні можливості ігор відомо досить давно. Більшість відомих педагогів справедливо звертали увагу на ефективність використання ігор в процесі навчання. У грі проявляється дуже добре та іноді несподівано здібності людини, особливо дитини.

Гра –  це організоване заняття, яке вимагає напруження емоціональних та розумових сил. Гра завжди вимагає прийняття рішень – як правильно зробити, що сказати, як виграти? Бажання вирішити ці питання загострює мислячу діяльність граючих. А якщо дитина при цьому буде говорити на іноземній мові? Не приховані тут різноманітні навчальні можливості? Діти над цим не задумуються. Для них гра насамперед – цікаве заняття. Цим вона и привертає увагу вчителів, у тому числі і англійської мови. У грі всі мають рівні права. Вона під силу навіть слабим учням. Почуття рівності, атмосфера зацікавленості і радості, почуття можливості виконання завдання – все це дає можливість дітям подолати сором’язливість, яка заважає вільно використовувати в мові слова іноземної мови, і дуже добре впливає на навчальний процес.

За допомогою гри легше зосередити увагу молодшого школяра, залучити його до активної роботи з граматичним матеріалом, який є основою для навчання інших видів мовленнєвої діяльності. Наявність різноманітних Інтернет-ресурсів спрощує процес підготовки, сприяє варіативності при створенні різноманітних ігор.

Практичне впровадження сучасних методів вивчення граматики англійської мови у навчально-виховний процес.

 Вивчення граматики англійської мови шляхом підвищення цікавості школярів на уроках англійської мови.                                                                                                                                          

Оскільки основною метою навчання іноземній мові в школі є практична, то те, що стосується граматики – це формування граматичних навичок в тому чи іншому виді мовленнєвої діяльності. Виходячи із чотирьох видів мовленнєвої діяльності, можна говорити про граматичні навички говоріння, читання, письма та аудіювання. Саме граматика допомагає учням правильно та логічно оформити свою думку, використати мовну форму, а також, що не менш важливо, зрозуміти логіку мислення, думку, висловлену носіями мови.

При формуванні граматичних навичок треба  дотримуватись наукових принципів, розроблених методикою. Одним з найважливіших принципів є принцип диференційованого підходу до навчання граматичних явищ. Іншими принципами є:

1.     Принцип свідомості.

2.     Принцип практичного застосування.

3.     Структурний принцип.

Свідомий підхід до вивчення граматики: це означає, що в структурі речення суть визначається таким чином, щоб учні могли зосередити свою увагу на даних елементах структури. Надалі вони зможуть використати їх як орієнтири в усному та писемному мовленні. Наприклад:

 I can see a flower. I can see many flowers.

Учитель привертає увагу учнів до нового елемента у структурі речення. Пояснення може бути подане у формі короткого правила. Правило, зазвичай, подається рідною мовою.

Практичний підхід: учні вчать ті явища, які їм потрібні для негайного використання в усному або писемному мовленні: для молодших класів - присвійний відмінок, для середньої школи - часи групи Simple  та Continuous. Для старшої - узгодження часів.

Структурний підхід до засвоєння граматики означає, що граматичні вправи вводяться і закріплюються у реченнях. Тут можна використовувати 3 види вправ:

Імітаційні

Учні повністю імітують вчителя.

Скажіть, що ви зазвичай робите те ж саме:

T: I get up at 7 o’clock in the morning.

P: I get up at 7 o’clock too.

Скажіть, що Максим  робить те ж саме, що і Денис:

T: Denys does his morning exercises every day.

P: Max does his morning exercises every day too.

Підстановочні

Скажіть, що в цей час ви зазвичай робите щось інше:

T: I have my breakfast at 8 o’clock every day.

P: I go to school at 8 o’clock every day.

Трансформація зразка мовлення

Скажіть, що ви цього не робите:

T: I go to school in the evening.

P: I don’t go to school in the evening.

Скажіть, що ви робите це в інший час:

T: I play computer games after school.

P: I play computer games in the evening.

Для засвоєння граматичної структури та надання граматичних знань учням середнього віку широко використовуються різноманітні таблиці, схеми, картки, ігри з картками (наприклад гра в лото з картками, в яких надано форми неправильних дієслів), вирішення «граматичних» кросвордів.

Важким для учнів є засвоєння форм неправильних дієслів. З цією метою можна використовувати картки, на яких різними кольорами написані три форми дієслів. Дуже корисною може виявитися спеціальна таблиця, яка демонструє порядок слів у стверджувальних, заперечних і питальних реченнях. 

2.2. Впровадження сучасних методів вивчення граматики у навчально-виховних процес.

Викладання – це творчість.  Треба перепробувати десятки методів, переглянути десятки підручників та методичних рекомендацій і знайти свій успішний метод викладання граматики. Саме такий підхід я рекомендую застосовувати в роботі, щоб зацікавити учнів. На уроці треба відмовлятися від індивідуальної та фронтальної роботи в класі на користь взаємодії у парах, групах та командах.

У деяких учнів знижена мотивація до навчання, тому викликати мотивацію можна зацікавленим навчанням, яке наближене до реального життя. Згідно з даними сучасної вікової психології для учнів початкової школи ведучою є ігрова діяльність, у середніх класах - найважливішою є пізнавальна і цілісно орієнтаційна діяльність, у старших класах великого значення набуває комунікативна діяльність.

Вправи і завдання для учнів.   Принципи: 1) формувати завдання, які імпонують учням, цікавлять їх; 2) не « відбувати» навчання, а « проживати» його, щоб воно мало життєвий зміст для учнів; 3) на уроці повинна панувати атмосфера довіри й співпраці.

Найцікавішим методом навчання граматики дітей молодшого шкільного віку досі залишається гра. Саме ігрові види роботи дають змогу учням засвоювати граматику англійської мови легше, швидше і веселіше. Головна мета таких ігор: навчити учнів вживанню мовних зразків, що містять певні граматичні труднощі. Наведу декілька прикладів ігор, які я використовую на своїх уроках:

«Улюблені заняття»

Мета: закріпити лексику та граматичну структуру «Do you like…?»

Три учні загадують, що їм подобається робити.

Наприклад: І like to jump. Решта учнів відгадують, ставлячи питання «Do you like to (swim)?». Учень, що загадав відповідає “Yes, I do” або “No, I don’t”. Той, хто відгадав, отримує якусь нагороду.

« Чи є в тебе м’яч

Мета: Закріпити граматичну структуру “ Have you got a…?” i лексику по темі «Іграшки».

Вчитель загадує або ховає якусь іграшку, а учні мають відгадати її за допомогою запитання «Have you got a (ball)?».

 «Що він робить

Мета: формувати вміння вживати теперішній тривалий час (Present Continuous Tense).

Учитель заздалегідь готує картки за кількістю учнів у класі. На кожній картці англійською мовою написана дія, яку учень повинен показати за допомогою пантоміми. Наприклад: You are watching a football match on TV. You are playing with a dog. На уроці кожен учень витягує картку і тримає її в секреті від інших. Далі клас ділиться на дві команди. Перший учень першої команди виходить до дошки і демонструє свою пантоміму. Перший учень другої команди повинен прокоментувати її (He/she is playing volleyball). За  відгадану дію команді зараховується двоє очок. Учень, який не може відгадати пантоміму, просить повторити її і радиться зі своєю командою. Якщо після цього він коментує дію правильно, команді зараховується одне очко.

«Що в тебе в руці?»

 Мета:  тренування учнів у вживанні загальних питань із дієсловом ―to have.

Учитель розкладає на столі іграшки, назви яких відомі дітям. Перед грою можна повторити їх назви. Учні дивляться на них уважно протягом певного часу і намагаються запам’ятати ці іграшки. Учитель дає команду учням заплющити очі і бере зі столу будь- яку іграшку та ховає її за спиною. Інші іграшки накриваються папером чи скатертиною. Потім учні рзплющують очі і ставлять питання, намагаючись відгадати, яка іграшка за спиною: Have you got a …? Гра триває до тих пір, поки хтось з учнів не відгадає іграшку за спиною вчителя. Цей учень стає наступним ведучим.

«Додай своє слово»

Мета: тренування учнів у побудові речень.

Учні сідають колом. Перший учасник гри починає речення, назвавши одне повнозначне слово, другий учень повторює це слово і додає своє і т. д. Хто забуде слово або не зможе додати своє , вибуває з гри. Наприклад:       

1. My brother

2. My brother decided

3. My brother decided to go

4. My brother decided to go to the park.

"What can you see?"

Мета: тренування учнів у вживанні структури "This is a"

Підготувати картку з невеликим отворомі. Накрити цією карткою картинку із словом і, водячи отвором по картинці, надати дітям можливість відповісти на питання: "What is it?"

Використання ігор на уроках іноземної мови допомагає глибше розкрити особистісний потенціал кожного учня, його позитивні особисті якості (працелюбність, активність, самостійність, ініціативність, вміння працювати у співпраці і т.д.), зберегти і зміцнити навчальну мотивацію.

У середніх класах в учнів покращується пам’ять, вони вже схильні до логічного мислення, тому в цьому віці краще давати для виконання граматичні вправи за зразком, а далі для самостійного виконання.

Наприклад:

 Make up negative sentences:

1. I study French. - I don’t study French.
2. School finishes at two o’clock.
3. You copy from other students.

Можна також використовувати групу вправ для формування і вдосконалення умінь виправляти граматичні помилки. Наприклад:

 Correct the mistakes:

 1. She always arriving early.
 2. This food cost a lot of money.
 3. What do you doing now?
 4. Carol is liking to go to the cinema.
 

«Робота в парах». Ця форма роботи особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів  роботі у малих групах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань з граматики тощо. За умови парної роботи всі діти в класі отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись, використовуючи граматичні конструкції . Використання такого виду співпраці сприяє тому,що учні не можуть ухилитися від виконання завдання. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребу­ють великої затрати часу. Серед них можна назвати такі:

-  Розробити разом питання всіх типів до тексту для інших учнів .

-  Дати відповіді на запитання вчителя.

-  Визначити граматичний час, в якому написані речення у тексті. Наприклад, для цього можна використовувати англійські пісні:

  You could go the distance
  You could run the mile
  You could walk straight through hell with a smile
  You could be the hero
  You could get the gold
  Breaking all the records you thought never could be broke

  Do it for your people
  Do it for your pride
  Never gonna know if you never even try
  Do it for your counrty
  Do it for your name
  Cause there gonna be a day

  When you're, standing in the hall of fame
  And the world's gonna know your name
  Cause you're burning with the brightest flame
  And the world's gonna know your name
  And you'll be on the wall to the hall of fame….

Учні можуть сказати, в яких реченнях використано The Present Continuous Tense, назвати модальні дієслова з пісні. Такі завдання сприяють підвищенню граматичного інтереса учнів під час уроків та кращому запам’ятовуванню граматичного матеріала.

«Незакінчені речення».

Цей прийом дає можливість ґрунтовніше працювати над різними граматичними явищами (ступені порівняння прикметників, можна порівнювати їх між собою). Робота за такою методикою дає присутнім змогу долати труднощі усного мовлення, вільніше висловлюватися, відпрацьовувати вміння коротко. Наприклад:

 This man is tall. That man is…. ( taller).

 

                              Список використаної літератури.

1. Буренко В.М. Антологія комунікативних вправ. – Х.: Видавнича група «Основа», 2013. – 80с.

2.  Гальскова Н.Д. Сучасна методика навчання іноземних мов: Посібник для вчителя. М.: АРКТИ, 2003, 192 с.

3.  Джава Надія. Проблемні методи навчання іноземних мов. Дискусія. // Нова педагогічна думка. – 2005. – № 3. – С. 49.

4. Довідник учителя в запитаннях та відповідях / автор-упорядник О.С.Любченко. — Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2012 – 608с.

5. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / Упоряд. Стребна О.В., Соценко А.О. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 176с.

6. Ковальова В.І. Творча майстерня. Ставлення та розвиток творчої особистості молодшого школяра. – Х.: Вид. група «Основа»; 2010. – 191с.

7.  Кондратюк І.Г. Активізація навчальної діяльності учнів на уроці. // Англійська мова та література. – 2016. – № 15. – С. 2.

8. Котенко О. В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / О. В. Котенко, А. В. Соломаха. - К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 356с.

9. Куварзіна М.В. Англійська мова: Нестандартні уроки. 5-11класи. – 2-ге вид.; випр. і доп. – Х.: Ранок,2013. – 176с.

10. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка: Підручник. – К.: Знання-Прес, 2008. – 447 с.

11. Кузьмічев А. І. Педагогіка : підручник /А. І. Кузьмічев, В. Л. Омеляненко. – К.: Знання-Прес, 2010. – 447 с.

12. Науково-методичний журнал "Іноземні мови". - К.: Ленвіт. - 2015. - №27-28. - С.3-5., С.16-24.

13. Овсяна Н.Г. Ресурси Інтернет для вивчення англійської мови. // Англійська мова та література. – 2008. – № 19 – 21. – С. 47 – 49.

14. Павлюк Ф.В. 200 ігор на уроках англійської мови. – Тернопіль: Мандрівець, 2002.

15. Радченко Н.В. Розвиток мовної особистості шляхом використання ігрових форм роботи // Англійська мова та література в загальноосвіт-ній школі. – 2014.  – №9. – С. 5-7.

16. Робота з обдарованими дітьми / М.О. Володарська, А.І. Настенко, О.М. Пілаєва, С.М. Полуніна, В.М. Сисоєва. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 190с.

17. Роман С. В. Методика навчання англійської мови у початковій школі. —    К.: Ленвіт, 2005. — 208 с.

18. Cергєєва Олена. Використання комп’ютерних програм на уроках англійської мови. – English. – 2008. - № 31 – 32. – С. 10 – 17.

19. Скорнякова М.Є. Сучасні методи викладання англійської мови. // Англійська мова та література. – 2015. – №28. – С. 2 – 12.

20. Шевченко Е.Б. Використання інтерактивних технологій для розвитку пізнавального інтересу на уроках англійської мови. // Англійська мова та література. – 2015. – № 24. – С. 4 – 6.

21. Щербань П. Дидактичні ігри у навчально-виховному процесі// Початкова освіта. – 2014. – №9. - С.18.

22. Ярошенко М. Англійська мова для наймолодших: Посібник для учнів початкових класів. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2009.

23. English After Classes (Початковий етап загальноосвітньої школи). Методичний посібник для позакласної роботи /Калініна Л.В. та ін. – Харків: Ранок, 2006.


No comments:

Post a Comment